01-09-13

Innocence is precisely: never to avoid the worst

IMG_0560.JPG

Ik ben vergeten hoe ik het eerst met het werk van Berlinde De Bruyckere in contact ben gekomen. Sindsdien volg ik haar nieuwe evoluties.  Ik heb werk van haar gezien in Duffel en Berlijn. Ik vind het jammer dat ik niet naar de Biënnale in Venetië ga want ik had best haar werk in het Belgisch paviljoen willen ervaren. Voelen. Een beleving waar het in kunst echt om gaat.  De laatste keer dat ik werk van haar heb ik kunnen bewonderen was in museum De Pont in Tilburg verleden jaar.  Deze foto is een fragment uit één van haar geëxposeerde sculpturen.

Berlinde De Bruyckere voelt grote verwantschap met het werk van wijlen Philippe Vandenberg. Deze verwantschap komt in de eerste plaats tot uiting in de thematiek. Bij beiden gaat het om existentiële thema’s; om het lijden, om fysieke en psychische pijn, eenzaamheid en kwetsbaarheid. Er is ook hun gemeenschappelijke liefde voor de oude meesters en hun vertrouwdheid met de religieuze beeldtraditie. In hun werk krijgen Christelijke motieven als het kruis, de piëta en de doornenkroon nieuwe betekenislagen.

De wijze waarop Philippe Vandenberg en Berlinde De Bruyckere uitdrukking geven aan deze universele thema’s en er nieuwe betekenislagen aan toevoegen, vertoont echter ook wezenlijke verschillen. In de kunst van Berlinde de Bruyckere heeft de esthetiek een belangrijke functie. Bij Philippe Vandenberg ontbreken die verzachtende omstandigheden. Uit zijn werk spreekt een compromisloze directheid, die uiting geeft aan een existentiële nood. Berlinde De Bruyckere heeft zich in haar keuze uit Vandenbergs oeuvre laten leiden door zijn worsteling en zijn artistieke moed en oprechtheid. Ook dat is een belangrijk thema van deze tentoonstelling: de zoektocht van twee kunstenaars naar een beeldtaal waarmee je kunt communiceren wat je drijft en beroert.

Museum De Pont 2012

22:54 Gepost door eLLe Photography | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.